Köpvillkor
Innehåll
Ångerrätt och retur för våra varor.
Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) har du rätt att ångra sig när du handlar i vår webbutik. Men det finns några undantag: ångerrätten gäller t.ex. inte specialtillverkade produkter.
Här är några snabba frågor och svar kring vad som gäller för ångerrätten:
När börjar ångerrätten gälla och hur länge varar den?
Ångerrätten gäller 14 dagar från dagen efter att ni tagit emot varan och varar i max 30 dagar efter köp.
Skulle den s k ångerfristen (perioden då kunden har rätt att ångra sig) sluta på en lördag, söndag eller helgdag förlängs den till nästa vardag.
Retur, ångerrätt.
För att ångerrätten ska gälla måste du meddela oss att ni ångrat köpet inom den bestämda ångerfristen14 dagar, men ni behöver inte ha hunnit skicka tillbaka varan/varorna till oss – ni har ytterligare 14 dagar på er att returnera varan från att du mottagit returen. Max 30 dagar efter köp i butik.
Rutiner vid retur.
Ni skickar till oss till svar@nordlanddesign.se att ni önskar att returnera eller ångra köpet. I meddelandet ska det finnas ett ordernummer, namn på köparen och vilken / vilka produkter det gäller.
Vi bekräftar sedan returen och ni skickar tillbaka den till oss efter vi har bekräftat returen. I vissa fall kan fraktsedel skickas från oss för returen.
Pengarna eller ny vara returneras till er efter vi mottagit varan och behandlat returen. Oftast 5 arbetsdagar efter mottagen vara.
En retur kan ta ca 3 veckor innan den är helt slutförd från att ni ångrar köpet.
Vad händer om ni öppnat förpackningen/använt produkten?
Ni har rätt att prova en vara som vi skickar. Var försiktig så att ni inte smutsar ner eller skadar produkten eftersom vi kan kräva avdrag för den eventuella värdeminskning som ni orsakar på grund av handhavande av varan.
- Varan skall gå att sälja igen till annan kund.
- Varan skall vara hel och ren utan yttre påverkan.
- Varan skall alltid återlämnas i sin originalförpackning.
Vilka krav ställer vi på kunden?
När du som kund kontaktar oss och vill ångra ert köp bör ni uppvisa kvitto eller annat bevis (exempelvis kontoutdrag) på att varan är köpt hos just oss.
Varan är felfri vid retur, bifoga gärna ett foto som visar att varan är hel och ren när ni skickar den till oss. Fotot kan skickas till svar@nordlanddesign.se när ni kontaktar oss för returen. Det är för er egen skull så att vi inte behöver prata om eventuella returfraktskador.
Vem betalar returfrakten?
Om ni har ångrat köpet så är det ni som kund som står för frakt tillbaka till oss. Det gäller ångerrätt (dvs ni har bara ångrat sig, det är inget fel på varan) Om det är fel på varan så står vi för alla frakter och returer.
Reklamation
Ni som kund har rätt att reklamera varor med fel. För att kunna ha möjlighet att reklamera våra produkter behöver följande uppfyllas.
- Reklamera felet “inom skälig tid “efter ni upptäckte felet Max 30 dagar.
- Bevisa att varan har ett sk ursprungligt fel = det var fel på varan redan vid köpet.
- Skicka tillbaka den felaktiga produkten till Nordland Design om ingenting annat är överenskommet.
- Vi reparerar produkten eller byter ut den mot ny beroende på felet som reklameras.
Öppet köp.
Öppet köp innebär i grund och botten att du som kund har möjlighet att återlämna varan som du köpt av oss utan extra kostnader förutom returfrakten. Ni står för frakten till oss och vi betalar tillbaka värdet på köpet.
Gäller ej varor som är personligt designade för ert behov, önskemål eller specialbeställda och inte går att sälja vidare.
Bytesrätt.
Ni har alltid rätt att inom 30 dagar efter köp i butiken att byta er produkt mot en annan som ni önskar om det blev fel storlek, färg mm. Ni som kund står för returfrakten till oss.
Bytesrätten gäller ej varor som är personligt designade för ert behov, önskemål eller specialbeställda och inte går att sälja vidare.